Vroeg begonnen met de etappe. Op deze mooie dag met veel zon en zo’n 17 graden heb ik deze etappe op zaterdag gelopen. Alleen wat problemen met het treinverkeer naar Hollandsche rading. Wat vertraging s’morgens vroeg kun je niet gebruiken. Het was echt om te genieten van de stilte s’morgens vroeg richting het weidegebied waar alles nog redelijk kaal en rustig is.
Ik verliet meteen het dorp en liep langs een rustige asfaltweg, weinig auto’s, maar wel wat fietsers in westelijke richting naar het plassengebied zo s’morgens vroeg.
Na ongeveer een kilometer lopen en dan naar links een zandpad op dat meteen weer naar rechts boog en dicht langs de asfaltweg liep. Ik dachten dat het hier rustig zou zijn, maar dat viel tegen met de krijsende vogels, voornamelijk meeuwen en eenden in een broedgebied die een plaatsje om te broeden aan het veroveren zijn. Zolang ze mijn jas niet onder poepen vind ik het wel goed zo.
Na enkele kilometers lopen was er een waterrijk gebied. Het was hier prachtig. Bij het Breukeleveense of Stille Plas was het bepaald niet stil. Er waren hier weer heel grote zwermen krijsende vogels. Bij Tienhoven liep ik langs een mooi schilderachtig gebied. Even later was daar ook de Trouwe Wachter, een molen die op een mooie plaats lag. Deze molen werd in de tweede wereldoorlog gebruikt om onderduikers te waarschuwen voor Duitsers. Als de wieken in een bepaalde stand stonden, wist je dat je je even niet moest laten zien.
Voorbij Tienhoven liep ik wel een kilometer over een grasweg, waarna de Loosdrechtse Plassen in zicht kwamen. De route langs het fietspad, een stukje van de plas. En een voordeel hier is dat de toiletten ook vrij toegankelijk zijn buiten het zwemseizoen. Ook tevens een mooi moment om van de lunch te genieten met dit zonnetje. Zittend op de grote wegversperringsblokken.
Verderop de asperge versperring wat in de oorlog. Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog lagen tankversperringen op strategische plekken om voertuigen tegen te houden die uit onder water gezette gebieden kwamen. Deze versperringen kunnen verschillende uitvoeringen hebben. Hier gaat het om een aspergeversperring. Stukken spoorrails of andere stalen staven, werden schuin naar voren op een rij in de bodem verankerd in beton.
Daarna volgde en paar kilometer wandelen langs een fietspad, wat even wat minder aantrekkelijk was. Bij het voormalig fort Tienhoven ging het weer over in een graspad en wat later een heel smal paadje richting Breukelen.
Even buiten Breukelen voerde de route door het landgoed Gunterstein. Een smal slingerend pad van 1 kilometer door een strookje bos. Het leek nauwelijks onderhouden want er lagen veel omgevallen bomen over het pad. De natuur kan daar haar gang gaan.
Bij Breukelen gaat een stuk over de weg langs de Vecht. Druk, lawaaiig en vervelend. In Breukelen door het oude mooie drukke centrum van het plaatsje richting het Amsterdams Rijnkanaal. Daar de brug op om het kanaal over te steken. En vervolgens naar het station Breukelen waar ik een mooie aansluiting heb op de trein naar Woerden.
-
Meest recente berichten
- Etappe 18 van Leiderdorp naar Wassenaar 21,6 kilometer 06 oktober 2018
- Etappe 17 van Rijnsaterwoude naar Leiderdorp 21 kilometer 22 september 2018
- Etappe 16 van Zevenhoven naar Rijnsaterwoude 12 kilometer 08 April 2018
- Etappe 15 van Breukelen naar Zevenhoven 22 kilometer 04 Augustus 2018
- Etappe 14 Hollandsche Rading naar Breukelen 17 Kilometer 07 April 2018
Recente reacties
- Mevr. Vergeer op Etappe 8 van Klarenbeek naar Hoenderloo, 22,5 kilometer 15 augustus 2015
- Hanny op Etappe 8 van Klarenbeek naar Hoenderloo, 22,5 kilometer 15 augustus 2015
- Frans van Doorn op Etappe 8 van Klarenbeek naar Hoenderloo, 22,5 kilometer 15 augustus 2015
- Mevr. Vergeer en Mevr. Guezen op Etappe 1 van Bad Bentheim (Duitsland) naar Oldenzaal, 26 kilometer 25 oktober 2013
Archief