Etappe 18 Groesbeek naar Gennep 15 kilometer zaterdag 27 april 2013

De weerberichten gaven bewolkt weer aan voor zaterdag. Maar ik ga deze wandeling gewoon lopen vandaag, weer of geen weer. Ik vertrek om 06.00 uur van huis, wat zo’n beetje gewoonte is geworden. Vroeg vertrekken en weer bijtijds thuiskomen. Op station Nijmegen neem ik om 8.59 uur bus 5 naar Beuningen. Ik heb meteen al de verkeerde te pakken, want ik zit in de bus naar Beuningen in plaats van de bus naar Groesbeek. Gelukkig zet de chauffeur mij bij de eerste halte weer af en zegt dat om 8.10 uur aan de overkant de bus naar Groesbeek gaat. Dus weer stukje naar het station terug reizen en ik kan gelukkig nu blijven zitten. Halte “Groesbeek kerk” moet ik er uit. En de straat uitlopen, richting de molen. In de molenwinkel even rondgekeken en nog even wat gekocht voor thuis.

Zuidmolen, ronde stenen korenmolen uit 1857 op een belt met een molenwinkel

Het zonnetje begint nu ook lekker te gaan schijnen, ondanks de bewolkte verwachtingen van het journaal vanmorgen.

Groesbeek verlaten

Het Groesbeekse bos

Ik loop nu door het Groesbeekse bos. Dit is een boswachterij op de Wolfsberg met een gemengd bos en oude houtwallen. Een wetenswaardigheid is dat hier in 1822 op de laatste wolf in Nederland werd geschoten (volgens het Pieterpadboekje). Als ik dit stuk bos uitgelopen ben kom ik bij een bankje met een mooi uitzicht over velden en een wijngaard. deze wijngaard is in 2006 begonnen.

wijngaard Klein Amerika

In mijn boekje moet ik nu een breed zandpad over en ik zie links en rechts de aspergevelden. Het valt op want het zijn kleine heuveltjes met plastic erover, hier worden binnenkort de asperges geoogst. Het is nu de aspergetijd aan het worden.

In de verte is de Sint Jansberg al te zien. Maar eerst gaat het pad door een mooi gebied: het Zevendal. Dit is een smeltwaterdal, gevormd in de één na laatste ijstijd, zo’n 150.000 jaar geleden. Ik stop hier nu maar even om mooie foto’s van te maken.

Hier kom ik ook een andere Pieterpadloopster tegen waarmee ik woensdag het laatste stukje liep. We lopen deze etappe gezellig kletsend verder. Het is een hele klim hier veel steile heuvels maar wel een prachtig gebied met mooi uitzicht. En als je met z’n tweeen loopt gaat het wel wat gemakkelijker.

De Sint Jansberg hier ontspringen beekjes. Het kwelwater komt uit de hellingen, en vormen deze beekjes. Het wordt via open waterleidingen naar de gerestaureerde Plasmolen geleid, die verderop ligt.

We naderen de grens met Duitsland. En besluiten maar eens een stop te maken bij het restaurant “de Diepen”. Heerlijk aan de cappucino met Christoffelvlaai (die overheerlijk smaakte). We zitten tenslotte nu in de provincie Limburg en dat moest even gevierd worden.

Na de kofffie weer op pad nu over de grensweg, met aan de linkerkant Duitsland, het Riechswald en rechts de Nederlandse grasweilanden. Een strook gras wordt hier weer geschikt gemaakt als graasgebied voor het edelhert, als oversteek naar de Sint Jansberg.

Over een  boerenlandweg over die langs wat veenmoeras loopt hebben we een mooi uitzicht over de uitgestreken weilanden en het strook bos bij de grens. Als we dit hebben uitgelopen komen we in Gennep uit.

Nu nog langs de weg lopen en dan over de Niersbrug. De Niers is een rivier die in Erkelenz in Duitsland ontspringt en in Gennep in de Maas uitmondt. Zo leer je nog een beetje aardrijkskunde tijdens de wandeling.

de Niers

Het oude raadhuis

Bijna bij het eindpunt van deze etappe, die eindigt bij de markt. Er loopt langs het gemeentehuis nog een grote winkelstraat, die loop ik door en bij de rotonde links naar het busstation. Hier splitsen onze wegen, mijn medeloopster gaat nog door naar Vierlingsbeek lopen. Ik eindig hier. En kom ik nog een mooie oude locomotief met de naam lok 84 tegen tegenover het busstation. Deze Duitse stoomlocomotief staat als monument ter herinnering aan de spoorwegstad Gennep. Zo eindigt vandaag mijn wandeling en gelukkig hoef ik niet lang op de bus te wachten op buslijn 83 naar Nijmegen.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.